Blog HealthThink

Kampanie społeczne i edukacyjne

Autor: HealthThink PR kampanie społeczne, social media
06.02.2014
Kampanie społeczne i edukacyjne

Niektóre kampanie budzą kontrowersje i zaskakują, ale taki jest ich cel. Im bardziej szokujący przekaz, tym większa szansa, że zostaną zapamiętane. Muszą oddziaływać na społeczeństwo w taki sposób, by zmusić do refleksji, myślenia – wreszcie do działania.

Celem kampanii społecznych i edukacyjnych jest zmiana postaw i zachowań określonej grupy ludzi. Mają one zwracać uwagę na dany problem, edukować, łamać stereotypy. Kampanie prowadzone są w różnym zakresie, poruszają wiele dziedzin życia, dotyczą niemal wszystkich najważniejszych problemów społecznych, takich jak ochrona środowiska, bezpieczeństwo, pomoc społeczna, prawa człowieka, równouprawnienie, tolerancja, walka z przemocą i wiele innych. W zakresie zdrowia poruszane są takie zagadnienia jak: profilaktyka, uzależnienia oraz promocja zdrowia.

Oto przegląd kilku ciekawych polskich kampanii społecznych:

1. „Życie to nie Facebook”

Zaskakującą kampanię stworzyło PCK. Spot jest dosyć kontrowersyjny. Nawiązuje do zawierania nowych znajomości przez portal społecznościowy Facebook. Użytkownicy portalu często przyjmują zaproszenia od osób kompletnie nieznanych, nie zdając sobie sprawy z tego, że takie znajomości mogą mieć bardzo negatywne skutki. Twórcy kampanii „Życie to nie Facebook” zauważają, że bezpośredniość i śmiałość w nawiązywaniu kontaktów w internecie młodzi ludzie często przenoszą do świata realnego. Kampania ma za zadanie przestrzegać, że  przypadkowo zawierane znajomości niosą za sobą poważne zagrożenia, w tym możliwość zarażenia wirusem HIV.

 Ala Skoczewska jest piękna i młoda. Z łatwością nawiązuje znajomości przez Facebooka. Podobnie w „realu”. Spotyka na imprezie pewnego chłopaka, razem piją, tańczą, bawią się, a potem jadą razem do jego mieszkania. Spot kończą hasła: „Ala ma HIV. Teraz masz i Ty. Życie to nie Facebook. Nie przyjmuj zaproszeń od nieznajomych”. Akcja ma zwrócić uwagę społeczeństwa, że łatwe i szybkie zawieranie znajomości lepiej ograniczyć tylko do portali społecznościowych.

Kampania z pewnością jest szokująca, zwłaszcza jak na PCK. Ale dzięki temu powinna lepiej trafić do odbiorców. Młodzi ludzie (a to oni są grupą docelową) zdecydowanie wolą reklamy, które zaskakują, szokują i stoją na pograniczu tego, co wypada. Dodatkowo,  świetnym pomysłem jest wykorzystanie najbardziej popularnego serwisu społecznościowego. Sama kampania rozprzestrzeni się wirusowo. Ala Skoczewska zapraszała do znajomych przypadkowych użytkowników FB, oni oglądali spot i przesyłali znajomym. Trudno w tej chwili mówić już o efektach kampanii (spot krąży po sieci niecały miesiąc), jednak o spocie zrobiło się głośno, a to chyba najważniejsze.  

2. „Boskie Matki”

Album pt. „Boskie Matki” to projekt artystyczno-terapeutyczny o kobietach, które chorując na nowotwór zaszły w ciążę. Nie chcąc wybierać między swoim zdrowiem a zdrowiem dziecka, podjęły decyzję, aby jednocześnie walczyć o jedno i drugie. Projekt został nagrodzony w tegorocznej edycji Złotych Spinaczy.

Na album składają się, oprócz opowieści, zdjęcia kobiet, utrzymane w ikonograficznej i religijnej konwencji, przedstawiające „boskie matki” w codziennych sytuacjach. Kobiety pokazują, że wygrana z rakiem jest możliwa.

Album został przygotowany przez fundację „Rak’n’Roll. Wygraj życie”, której celem jest zmiana sposobu myślenia o raku, a także budowanie świadomości na temat możliwości bezpiecznego leczenia z nowotworów kobiet w ciąży.

Wcześniej nie było tego typu kampanii. Temat kobiet chorych na raka, owszem, występuje często, ale nigdy nie były przedstawiane tak nietypowe sytuacje, jak ciąża podczas choroby nowotworowej. Do tej pory panowało przekonanie, że jeśli kobieta ma raka, to ciążę kategorycznie należy usunąć. Okazuje się jednak, że niektóre ciąże można uratować, a każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Jest duża szansa, że kampania „Boskie Matki” zmieni myślenie społeczeństwa – nie każda chora na raka kobieta traci szansę na macierzyństwo i związane z tym ogromne szczęście.

3. „Mam SM”

„Mam SM” to kampania edukacyjna, która zwyciężyła w konkursie „Kampania Społeczna Roku 2010” w kategorii: inicjatywa społeczna. Dotyczy poważnej choroby - stwardnienia rozsianego. Kampania ma 2 główne cele: po pierwsze, ma edukować społeczeństwa nt. tego, czym jest SM, jakie są objawy choroby i kto choruje. Po drugie, ma edukować przyszłych lekarzy nt. objawów SM, w celu wczesnej diagnostyki choroby.

Twórcy kampanii chcieli w nietypowy sposób pokazać, co czują osoby chore na SM, dlatego stworzyli pierwszy w Polsce i na świecie interaktywny serwis z symulacją pozwalającą poczuć, czym jest SM. Wchodząc na stronę http://mamsm.pl/ , internauci sami mogą zmierzyć się z prostymi czynnościami, które zdrowym osobom nie sprawiają kłopotu, ale dla chorych na SM są nie lada wyzwaniem. Chodzi o pokrojenie chleba, odpisanie na sms, mail czy przeczytanie gazety.

Serwis ma charakter edukacyjny. Dodatkowo, znaleźć tam można informacje o przebiegu choroby i leczeniu SM oraz film „Eksperyment”, w którym w role chorych wcieliła się trójka polityków. W ramach kampanii zorganizowano też akcje edukacyjne dla przyszłych lekarzy na 10 uniwersytetach medycznych w Polsce (we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Medycyny IFMSA – Poland). Podczas nich rozdawano materiały edukacyjne o SM i płyty CD z symulacją.

Bardzo dobrze, że kampania była prowadzona dwutorowo. Ludzie boją się SM, nie potrafią rozpoznać jej objawów i nie wiedzą, jak zachowywać się w stosunku do chorych. Jednocześnie warto zwrócić uwagę lekarzy na tę chorobę, ponieważ tak naprawdę to od nich zależy, jakie życie ma przed sobą chory. Interaktywny serwis odniósł wielki sukces, z pewnością dlatego, że każdy internauta mógł skorzystać z symulacji.

Komentarze: